Aquesta formació de 3 càpsules complementàries té l’objectiu de compartir materials, recursos i propostes didàctiques per tal que els docents de secundària, especialment els tutors i tutores de 1r a 4t d’ESO i professorat de l’especialitat d’orientació educativa , puguin acompanyar des dels inicis d’aquesta etapa obligatòria, a l’alumnat en la presa de decisions respecte el seu projecte de vida tenint present la part personal i acadèmica segons les possibilitats que ofereix el sistema educatiu.
3 Capsules de 5h ( 2’5h síncrona + 2’5h asíncrona)= 15h certificables
- Tutor/a (amb edició) : Patricia De Andrés Monteagudo
- Tutor/a (amb edició) : M.Eulalia Moral Ajado
- Tutor/a (amb edició) : M.Teresa Planavila Pascuet
- Tutor/a (amb edició) : Isabel Sánchez Guerrero
La realització de projectes educatius indagadors contextualitzats és rellevant per a l’aprenentatge interdisciplinar a l'aula amb metodologies col·laboratives i d’acció. El curs té per objectiu conèixer la metodologia APB per dissenyar projectes globalitzats basats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de Nacions Unides.
- Tutor/a (amb edició) : Lluisa Ma. Alonso Calvo
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Carreras Agon
- Tutor/a (amb edició) : Francesc Domingo Rigol
- Tutor/a (amb edició) : Begonya Folch Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Yolanda Gonzàlez Hens
- Tutor/a (amb edició) : Laura Jiménez Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Mª Cristina Ribot Arnaez
- Tutor/a (amb edició) : Maria Ines Rosado Valdivia
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Turallas Fontseca
- Tutor/a: M. Elena Ferreiro Nieto
Descripció
Conscients que els hàbits d'autogestió de temps i tasques estan involucrats en les possibilitats d'èxit educatiu, ens enfrontem a un nou context no presencial en què encara es fa més evident la necessitat de prendre bones decisions en relació a les responsabilitats de l'alumnat en el seu propi procés d'aprenentatge. La capacitat d'autoregulació i els processos implicats en la presa de decisions que fa possible aquesta autoregulació és sempre una necessitat de l'estudiant i una habilitat que ha d'anar entrenant i construint per mitjà de la pròpia experiència, la reflexió i la conversa amb els iguals i amb els seus mestres i família, però també a partir del coneixement d'aquests hàbits i l'entrenament i la metacognició que fan possible el seu domini.
Objectius
1. Desenvolupar estratègies d’autogestió del temps de l'alumnat.
2. Comprendre les funcions executives per millorar els hàbits d’aprenentatge de l’alumnat.
3. Dissenyar i crear recursos que es puguin usar com a bastida per construir hàbits d’autocontrol, organització del temps i autoregulació de l’aprenentatge.
Professorat: Servei d'Èxit Educatiu i Noves Oportunitats
- Tutor/a (amb edició) : Lluisa Ma. Alonso Calvo
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Carreras Agon
- Tutor/a (amb edició) : Jara Costa Duran
- Tutor/a (amb edició) : Francesc Domingo Rigol
- Tutor/a (amb edició) : Begonya Folch Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Laura Jiménez Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Boris Mir Pons
- Tutor/a (amb edició) : Marta Pujadó Morató
Objectius
- Valorar la necessitat de fer visibles els coneixements previs i donar valor al compromís docent en la cerca del punt de partida de cada alumne.
- Entendre els processos pels quals els alumnes poden apropiar-se dels criteris d'èxit de les tasques i reptes, i inclús construir-los amb el docent.
- Entendre els processos pels quals el feedback pot reforçar la motivació i el propòsit dels alumnes, ajudar a descobrir i fer visibles els criteris d'èxit i promoure l'autoregulació en el propi aprenentatge.
Professorat: Servei d'Èxit Educatiu i Noves Oportunitats
- Tutor/a (amb edició) : Lluisa Ma. Alonso Calvo
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Carreras Agon
- Tutor/a (amb edició) : Jara Costa Duran
- Tutor/a (amb edició) : Francesc Domingo Rigol
- Tutor/a (amb edició) : M. Elena Ferreiro Nieto
- Tutor/a (amb edició) : Begonya Folch Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Laura Jiménez Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Boris Mir Pons
- Tutor/a (amb edició) : Marta Pujadó Morató
Comprendre, valorar i dissenyar contextos d’aprenentatge i tasques en línia que posin en valor les habilitats que es relacionen amb:
- La pròpia identitat dels estudiants
- Nosaltres mateixos com a individus, com a membres de la nostra comunitat, com a membres de la nostra societat
- La nostra relació amb el món que habitem
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Carreras Agon
- Tutor/a (amb edició) : Juan Carlos Cassou Fernández
- Tutor/a (amb edició) : Francesc Domingo Rigol
- Tutor/a (amb edició) : M. Elena Ferreiro Nieto
- Tutor/a (amb edició) : Begonya Folch Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Maribel Garcia Cotto
- Tutor/a (amb edició) : Laura Jiménez Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Damià Perpinyà Boluña
- Tutor/a (amb edició) : Mireia Xortó Prados
En temps de canvi i incertesa, les organitzacions més preparades per adaptar-se a aquests canvis són les que estan centrades en les persones i l’aprenentatge, les que aprenen a la mateixa velocitat a la que canvia el context. Aquest enfoc construeix una cultura relacional i organitzativa que promou la indagació, té en compte totes les persones i totes les veus, fa possible que creixi el sentiment de pertinença al centre educatiu i adapta i transforma els contextos d’aprenentatge per a l'èxit educatiu de tots. La indagació apreciativa i l’expertesa adaptativa esdevenen la cultura de col·laboració entre tota la comunitat educativa.
Els objectius del curs són:
-1- Donar valor a la cultura escolar centrada en la veu de tots els aprenents
2- Conèixer eines d’indagació-acció que promouen la col·laboració en temps de canvi
3-Crear contextos d’ aprenentatge que afavoreixin l’èxit educatiu de tothom
- Tutor/a (amb edició) : Lluisa Ma. Alonso Calvo
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Carreras Agon
- Tutor/a (amb edició) : Francesc Domingo Rigol
- Tutor/a (amb edició) : Begonya Folch Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Laura Jiménez Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Turallas Fontseca
- Tutor/a: M. Elena Ferreiro Nieto
El curs està basat en diversos recursos per a realitzar l’orientació educativa en línia. L’orientació educativa com a eix clau en les transicions educatives per a l’èxit educatiu de l’alumnat.
Observacions: Es posarà èmfasi en adequacions que l’orientació educativa requereix en temps de confinament, amb recursos i eines telemàtiques per acompanyar l’alumnat a nivell personal, acadèmic i professional.
Objectius- Analitzar el concepte de l’orientació educativa dins el marc d'una escola en transformació educativa i per a l’èxit educatiu de tot l’alumnat.
- Donar eines de suport als orientadors, tutors i docents per a la implementació de mesures per a la personalització de l’aprenentatge.
- Tutor/a (amb edició) : Lluisa Ma. Alonso Calvo
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Carreras Agon
- Tutor/a (amb edició) : Francesc Domingo Rigol
- Tutor/a (amb edició) : M. Elena Ferreiro Nieto
- Tutor/a (amb edició) : Begonya Folch Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Laura Jiménez Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Montserrat Milian Milian
- Tutor/a (amb edició) : Damià Perpinyà Boluña
- Tutor/a: Gemma Turallas Fontseca
Curs basat en la
revisió dels documents més rellevants de la recerca internacional en relació al
concepte Escoles com a organitzacions que aprenen (“Schools as Learning
Organizations, SLO"). Es tracta de documents que encara no han estat traduïts al
Català. A més dels materials originals en Anglès, es presenten resums, esquemes
i vídeos per introduir aquest enfoc, així com qüestions adreçades a repensar
vectors fonamentals de la cultura escolar i les accions que cal prendre
deliberadament per a assegurar la centralitat de l’aprenentatge de tots els
agents, alumnat i professorat.
- Tutor/a (amb edició) : Lluisa Ma. Alonso Calvo
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Carreras Agon
- Tutor/a (amb edició) : Francesc Domingo Rigol
- Tutor/a (amb edició) : M. Elena Ferreiro Nieto
- Tutor/a (amb edició) : Begonya Folch Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Laura Jiménez Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Damià Perpinyà Boluña
- Tutor/a: Gemma Turallas Fontseca
Els “Entorns d’aprenentatge innovadors” són descrits pel document de l’OCDE “ILE, Innovative Learning Environments”.
L’OCDE va publicar també un Manual per a Entorns d’aprenentatge innovadors amb l’objectiu d’orientar la pràctica i ajudar el professorat i els equips de professors a repensar el seu rol com a creadors de contextos d’aprenentatge altament inclusius, més que com a aplicadors de tasques o reproductors de coneixement. Aquest curs és una introducció als contextos d’aprenentatge innovadors, les seves característiques i possibilitats, i una aproximació a la creació de contextos d’aprenentatge que assegurin possibilitats d’èxit per a tots els aprenents.
- Tutor/a (amb edició) : Lluisa Ma. Alonso Calvo
- Tutor/a (amb edició) : Gemma Carreras Agon
- Tutor/a (amb edició) : Francesc Domingo Rigol
- Tutor/a (amb edició) : M. Elena Ferreiro Nieto
- Tutor/a (amb edició) : Begonya Folch Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Laura Jiménez Martínez
- Tutor/a (amb edició) : Damià Perpinyà Boluña