CESIRE - Paraules per a construir pensament i comunicar

Aquest curs pretén que el professorat vegi les possibilitats comunicatives que les formes de ficció digital presenten a l’hora d’oferir educació literària a l'alumnat, i adquireixin tot un seguit d’eines crítiques amb les quals poder valorar críticament les obres, seleccionar-les segons els seus contextos educatius, i també començar a pensar maneres d’introduir-les a l’aula i a la biblioteca del centre.

Des del cos per al cos. Partim del nostre llenguatge corporal, per expressar més endavant i poder comunicar allò que necessitem des del cos complert que som.

Aquesta formació es proposa com una proposta pràctica i metodològica que vol donar eines per aprendre a guiar converses literàries. Com treballar els textos prèviament a la conversa, com elaborar un guió de conversa, alguns consells per a guiar-la, etc. A més, vol anar més enllà de l'aula, i pretén aconseguir un impacte més global, de centre, per això la importància d'assistir dues persones mínim per centre.

Aquesta formació es proposa com una proposta pràctica i metodològica que vol donar eines per aprendre a guiar converses literàries en el context dels clubs de lectura. Com treballar els textos prèviament a la conversa, com elaborar un guió de conversa, alguns consells per a guiar-la, etc.

L’objectiu principal és formar als docents per poder utilitzar l’Atenció Plena a nivell personal i a l’aula, per tal d’afavorir l’estat físic, mental i emocional dels docents i alumnes, el seu aprenentatge i el seu creixement personal.

Les dificultats que ens trobem a la pràctica educativa per atendre aquests infants que sembla que no es deixin educar sovint ens porten a posicions estèrils de rigidesa, impotència i angoixa. Les problemàtiques que observem al centre en l’eix de la relació i la comunicació donen compte de les dificultats que pot tenir l’infant per a trobar un lloc (simbòlic) en el món dels altres. Formació que cerca impacte més enllà de les aules, al centre.

Al llarg d’aquest curs, reflexionarem sobre la importància cabdal de la infància i ens preguntarem com són aquests infants, des de quan llegeixen, quin és el lloc dels adults que interactuen amb ells, quins materials podem donar-los per adquirir el llenguatge i com podem fer-ho. Aquesta formació vol anar més enllà de l'aula, i pretén aconseguir un impacte més global, de centre, per això la importància d'assistir dues persones mínim per centre.

Aquest curs s’emmarca dins del currículum competencial i inclusiu. Es partirà de la detecció de les necessitats del centre. Es plantejaran seqüències didàctiques o tasques a fer a cada cicle, es compartiran les experiències entre cicles i es reflexionarà sobre la pràctica per analitzar resultats i impacte de millora.

Adreçada a equips motors de centre per impulsar, impregnar i integrar l’aprenentatge de les llengües a través del ioga educatiu al centre, a més de docents de l'educació infantil i primària i professorat de secundària de llengües que ho implementaran a les aules i al centre.


Els continguts d'aquest curs s’estructuren al voltant de dos eixos, un relacionat amb les cinc dimensions de les competències bàsiques de l’àmbit lingüístic, que enguany es concretarà en temes relacionats amb la llengua oral i la lectura, i l’altre amb les tècniques del ioga educatiu que contribueixin a:
1.Crear un clima d’aula afavoridor dels aprenentatges
2.Propiciar la interacció constructiva i respectuosa dins l’aula
3.Incrementar l’aprenentatge autònom i responsable de l’alumnat
4.Desenvolupar habilitats d’autorregulació emocional i cognitiva
5.Desenvolupar habilitats per adquirir més memòria lingüística de llarg termini
6.Propiciar l’adquisició de confiança i millora de l’autoimatge en l’adquisició de les llengües addicionals
7.Desenvolupar habilitats per potenciar l’atenció i la concentració per a l’aprenentatge

Curs d'aprofundiment en integració de tècniques del ioga educatiu i l'ensenyament de llengües. Està adreçat a persones que ja hagin fet un curs inicial anteriorment.