Curs XXXX

Aquest curs té l’objectiu de dotar al professorat d’infantil i primària dels coneixements més rellevants relacionats amb l’ensenyament de la lectura que tenen el suport de la recerca científica sobre com aprenem a llegir. En conseqüència, es pretén empoderar els docents d’aquestes etapes amb les claus metodològiques que contribueixin a garantir que cap infant queda enrere en l’adequat desenvolupament i adquisició de la competència lectora. 

Tot i l’extensa literatura científica que existeix referent a l’ensenyament de la lectura i el desenvolupament de la comprensió lectora, i malgrat l’ampli consens en la comunitat científica sobre quins mètodes proporcionen millors resultats per no deixar cap infant enrere en l’adquisició de la plena competència lectora (Castles et al., 2018), alguns estudis mostren que sovint el professorat d’infantil i primària no està familiaritzat amb la recerca científica sobre com els infants aprenen a llegir i sobre quins mètodes o principis didàctics compten amb el suport de la recerca. En conseqüència, l’aplicació d’aquests mètodes per part dels docents no està garantida, com tampoc ho està l’ús d’eines d’avaluació informatives que permetin monitorar l’evolució dels alumnes i identificar possibles casos de risc de dificultats en l’aprenentatge de la lectura per intervenir-hi adequadament (e.g. Giménez et al., 2023). 

Els antecedents teòrics que fonamenten aquest curs són probablement els més sòlids i extensos de la recerca educativa de caràcter quantitatiu i experimental, tant des de l’àmbit de la psicologia cognitiva com de la psicologia social. No en va, la lectura és probablement el tema més estudiat per la ciència en el context dels processos d’aprenentatge i ensenyament des de fa dècades. En conseqüència, el nivell de consens entre els investigadors sobre quins són els ingredients fonamentals per ensenyar a llegir és molt ampli, i ha estat reflectit en diversos treballs de revisió i obres de referència (e.g. Castles et al., 2018; Hoover & Tunmer, 2020). Pel que fa als antecedents empírics relatius a l’impacte de transferir aquests coneixements científics a les aules, també són nombrosos els treballes registrats a la literatura científica amb resultats molt prometedors (e.g. Scanlon et al., 2008; Scanlon & Vellutino, 2021; Shapiro & Solity, 2008; Slavin, 2009). A més, existeixen casos de transferència a nivell estatal, com és el cas de Mississipí (EUA), que després d’haver aplicat una política basada en l’anomenada “Ciència de la lectura” (Snowling et al., 2022) ha millorat remarcablement els seus resultats en comprensió lectora, segons les proves de diagnòstic nacionals (NAEP)(Hanford, 2019).

Referències:

· Carson, K. L., Gillon, G. T., & Boustead, T. M. (2013). Classroom phonological awareness instruction and literacy outcomes in the first year of school.

· Castles, A., Rastle, K., & Nation, K. (2018). Ending the reading wars: Reading acquisition from novice to expert. Psychological Science in the Public Interest, 19(1), 5-51.

· Giménez, A., Sánchez, A., Flores, A., & Luque, J. L. (2023). Teachers’ Opinions about the Teaching of Reading in Spain. Educational Psychology, 29(1), 65-73.

· Hanford, E. (2019). There is a right way to teach reading, and Mississippi knows it. New York Times.

· Hoover, W. A., & Tunmer, W. E. (2020). The cognitive foundations of reading and its acquisitionSpringer International Publishing.

· Kilpatrick, D. A. (2015). Essentials of assessing, preventing, and overcoming reading difficulties. John Wiley & Sons.

· Moats, L. C. (2020). Teaching Reading" Is" Rocket Science: What Expert Teachers of Reading Should Know and Be Able to Do. American Educator, 44(2), 4.

· Reynolds, M., Wheldall, K., & Madelaine, A. (2010). Components of effective early reading interventions for young struggling readers. Australian Journal of Learning Difficulties, 15(2), 171-192.

· Scanlon, D. M., & Vellutino, F. R. (2021). A comparison of the instructional backgrounds and cognitive profiles of poor, average, and good readers who were initially identified as at risk for reading failure. In Components of effective reading intervention (pp. 191-215). Routledge.

· Scanlon, D. M., Gelzheiser, L. M., Vellutino, F. R., Schatschneider, C., & Sweeney, J. M. (2008). Reducing the incidence of early reading difficulties: Professional development for classroom teachers versus direct interventions for children. Learning and individual differences, 18(3), 346-359.