Descripció

Reflexionar sobre la organització dels espais i els temps és necessari a l’hora de construir un projecte pedagògic basat en l’acompanyament respectuós de l’infant.
Per això, el concepte d’infant que compartim a l’escola, ens portarà a debatre sobre la importància dels espais i els materials que oferim; des de la mirada de Loris Malaguzzi que entén l’espai com el tercer educador. Com són els espais de l’escola? Per a qui estan pensats? Què hi poden fer els infants? Com, quan i qui els dissenya?

En un projecte on l’adult acompanya a l’infant cap a l’autonomia establint un vincle de seguretat positiu per tal d’afavorir la llibertat i presa de decisions; com podem construir una organització d’espais on l’infant es converteixi en el constructor del seu propi aprenentatge a partir del joc, la investigació i les relacions?
El paper d’aquest adult serà important en la planificació d’escenaris, en la funció d’acompanyant, respectant el temps de l’infant i alhora, serà qui donarà visibilitat a les vivències i els aprenentatges a través de la documentació.

Objectius

- Organitzar els espais i els temps per atendre les necessitats reals dels infants.
- Reflexionar sobre el concepte d’infant compartit i consensuat amb l’equip.
- Reflexionar sobre el paper de l’adult com a persona de referència davant els infants, en el seu paper d’acompanyant respectuós que fomenta l’autonomia i la llibertat d’acció.
- Donar visibilitat als diferents moments de joc i de vida quotidiana a través de la documentació.

Continguts

- La organització dels espais i els temps que donen resposta a les necessitats reals de l’infant.
- Concepte d’infant compartit i imatge d’adult en coherència amb l’infant que veiem.
- El paper de l’adult que acull, prepara, observa i escolta per atendre.
- El valor de la documentació per donar visibilitat als aprenentatges.